Veranderingen per 2025
Zoals u wellicht weet zijn er veel uitdagingen in de (huisartsen)zorg. Er is een toenemend personeelstekort en de vraag naar zorg neemt alleen maar toe. Daarnaast kunnen wij door veranderde wet- en regelgeving ook geen invallers meer inhuren op het moment dat dit nodig is. Dit noodzaakt ons om per 3 januari 2025 onze werkwijze te veranderen.
Wij hebben u hierover deze maand een nieuwbrief gestuurd, om u hierover te informeren. Helaas blijkt dat deze niet bij iedereen is aangekomen. Daarom vermelden wij u hieronder de belangrijkste zaken. Wij kunnen u, op verzoek, uiteraard de nieuwsbrief nog per mail toezenden.
Terugbelplanner
Wij gaan werken met een terugbelplanner:
– Tussen 8:00 en 9:00 uur kunt u naar de praktijk bellen zoals u gewend bent en in de wachtrij blijven staan. U krijgt echter ook de mogelijkheid om een tijdstip te kiezen waarop u wordt teruggebeld. Als u een voor u passend terugbeltijdstip heeft gekozen kunt u de telefoon weer ophangen. Binnen 10 minuten rondom het afgesproken tijdstip wordt u vervolgens teruggebeld door de assistente. U kunt dan uw medische vraag met haar bespreken zoals u gewend bent.
– Tussen 9:00 en 15:30 uur kunt u alleen een terugbelafspraak maken en kunt u niet in een wachtrij wachten. U kunt ons in geval van spoed uiteraard wel bellen via de spoedlijn.
– Na 15:30 uur kunt u alleen voor spoed met de praktijk bellen en geen terugbelafspraak maken. Dat stelt de assistente in de gelegenheid om alle vragen die overlegd moesten worden met de huisarts, nog voor 17.00 uur aan de patiĆ«nten terug te koppelen.
Afspraak maken
Vanaf 2025 plannen de assistentes alleen nog afspraken bij de huisarts op de dag waarop u belt. Dit betekent dat wanneer u bijvoorbeeld op dinsdag belt, u ook op dinsdag een afspraak aangeboden krijgt. Dit geldt ook wanneer u een vervolgafspraak bij de huisarts wilt maken. Ook dan vragen wij u om op de dag waarop u deze afspraak wilt inplannen te bellen.
We vragen u om in de ochtend te bellen voor het maken van een afspraak. Alleen zo kunnen we waarmaken dat u ook daadwerkelijk die dag een afspraak krijgt. Voor uitslagen of ander overleg, vragen we u dan juist in de middag te bellen.
Let op: De afspraken op het spreekuur van de assistentes of praktijkondersteuners kunnen nog wel vooruit gepland worden.
We zijn ons ervan bewust dat deze aanpassingen wat van u als patiƫnt vragen. Dit zal voor u en ons aan het begin mogelijk wennen zijn. Ondanks zorgvuldige voorbereidingen aan onze kant zullen er ongetwijfeld zaken zijn die niet direct goed verlopen. Wij vragen om uw begrip en geduld. Zo kunnen we, samen met u, proberen te werken aan toekomstbestendige huisartsenzorg, waarin wij er nog altijd voor u kunnen zijn wanneer dat nodig is.
Publicatiedatum: 20-12-2024